Kwercetyna

Kwercetyna to najsilniejszy bioflawonoid.

Jest pigmentem, który nadaje kolor kwiatom, warzywom i owocom. To naturalny środek przeciwhistaminowy, antyoksydant, ma działanie przeciwgrzybicze, przeciwbakteryjne, pomaga w walce z rakiem.

Na podstawie licznych badań naukowych dowiedziono, że kwercetyna :
– ogranicza powstawanie reakcji Jarischa-Herxheimera;
– zwalcza zmęczenie i łagodzi skutki stresu;
– kontroluje poziom sorbitolu, który w nadmiarze może uszkadzać nerki, oczy i układ nerwowy;
– uszczelnia jelito hamując uwalnianie histaminy, która u osób z nietolerancją powoduje liczne stany zapalne;
– działa jako silny środek redukujący, który wraz z innymi dietetycznymi reduktorami, takimi jak witamina C, witamina E i karotenoidy, chroni tkankę organizmu przed stresem oksydacyjnym;
– zmniejsza reakcje alergiczne poprzez zmniejszanie komórek tucznych, które będąc częścią układu immunologicznego odgrywają istotną rolę w obonie przed bakteriami, pasożytami, grzybami i innymi drobnoustrojami;
– zmniejsza ryzyko zawału serca i udaru mózgu, chroni przed szkodliwym cholesterolem LDL zmniejszając jego poziom we krwi, poprawia przepływ krwi do mózgu co u osób chorujących na Lyme zmniejsza „mgłę mózgu”;
– ma kluczowe znaczenie w spowalnianiu procesów starzenia się, szczególnie w połączeniu z witaminą C;
– wspomaga odchudzanie zmniejszając magazynowanie tłuszczu pobudzając proces jego spalania;

Kwercetyna jest słabo rozpuszczalna w wodzie, co w znacznym stopniu ogranicza jej wchłanianie. W połączeniu z bromeliną zawartą w ananasie ułatwione jest trawienie tych substancji zwiększając właściwości przeciwzapalne.

W naturalnej postaci kwercetyna występuje w:

jarmużu, kaparach, truskawkach, papryce, ciemnym winogronie, brokułach, kabaczkach, szalotce, szpinaku, kalafiorze, jabłku, pomarańczy, wiśni, kapuście, gryce. Zawiera ją również: herbata czarna i zielona, ruta, skrzyp, rumianek, dziurawiec, kasztanowiec, głóg, czarny bez, propolis, miód i czerwone wino, oliwa z oliwek.

Nie ma wyznaczonej standardowej dawki przyjmowania kwercetyny. W przypadku jej suplementacji dobrze jest skontaktować się z lekarzem, który ustali dawkowanie dla konkretnego schorzenia.

Stosując suplementy diety kwercytyny należy pamiętać, że:
– w połączeniu z lekami przeciwshistaminowymi może dojść do zaburzenia rytmu serca;
– stosując jednocześnie z cyklospotyną może dojść do gwałtownego wzrostu ciśnienia tętniczego;
– u osób przyjmujących jednocześnie kwercetynę i antybiotyki może dojść do zablokowania lub zmniejszenia ich wchłania;
– wysokie dawki kwercetyny mogą obciążać nerki;

Kwercetyna jest najbardziej obiecującym związkiem w zapobieganiu chorobom i ich leczeniu.

Departament Nauk o Żywności i Technologii, College of Light Industry Science and Engineering, Nanjing Forestry University, Nanjing 210037, PR China opublikował badanie, które wykazuje, iż należy kierować racjonalnym projektowaniem technologii kapsułkowania liposomalnego, aby skutecznie dostarczać flawonoidy (badano kwercetynę i luteolinę) w nutraceutykach i żywności funkcjonalnej.