Dieta w boreliozie

0
2614
znaczenie_diety_przy_walce_z_borelioza

Chorzy na boreliozę często zastanawiają się jak komponować posiłki, aby były zgodne z wytycznymi, jakie otrzymali od lekarza czy dietetyka.
Wiele produktów jest wykluczonych z diety, czym je zastąpić ?
Czasem pozornie niewinne jedzenie może być szkodliwe dla zdrowia i zniweczyć twoje próby odchudzania. Według portalu Woman’s Fitness jeśli cierpisz na ból stawów, nie masz energii lub nie możesz się pozbyć kilku nadmiarowych kilogramów, przyczyna może tkwić w tym, co jesz. Brytyjski serwis opublikował listę podstępnych produktów, które mogą sabotować twój trening i odchudzanie. Oto one:

Warzywa psiankowate

To może dziwić, ale nie zawsze talerz pełen warzyw oznacza zdrowy posiłek. Warzywa z rodziny psiankowatych: bakłażany, papryka, pomidory, mogą zaostrzać problemy ze stawami. Zawierają kwas szczawiowy, który upośledza wchłanianie wapnia – minerału ważnego dla zachowania zdrowych kości. W ich skład wchodzi także solanina, której duże stężenie może się przyczyniać do stanów zapalnych. Jeśli cierpisz na problemy ze stawami, wyeliminuj te produkty na 2 tygodnie i sprawdź, czy poczujesz jakąś różnicę.

Twoja alternatywa:

Warzywa z rodziny kapustowatych, np. pełne wapnia brokuły. Używaj kurkumy, która ma właściwości przeciwzapalne, a do zup i soków dodawaj imbiru. Imbir zawiera gingerol, który wykazuje działanie przeciwbólowe.

Grejpfrut

Jesteś pewien, że pijąc sok grejpfrutowy wyświadczasz przysługę swojemu zdrowiu? Otóż nie zawsze. W 2012 r. Lawson Health Research Institute z Londynu przeprowadził badania i odkrył, że 43 najbardziej popularne leki w połączeniu z zaledwie jednym grejpfrutem dziennie lub szklanką soku mogą powodować skutki uboczne w tym problemy z sercem i nerkami.

Twoja alternatywa:

Jeśli bierzesz leki, wybierz raczej warzywne smoothie niż sok grejpfrutowy. Dodatkowo smoothie zawiera cenny błonnik. Weź marchewkę, imbir, pomarańczę i zrób swój koktajl, mieszając 70 proc. warzyw i 30 proc. owoców.

Otręby pszenne

Wiadomo, że otręby są zdrowe, zwłaszcza dla jelit. Takie śniadanie jest bogate w błonnik, działający jak peeling albo papier ścierny. Przyspiesza usuwanie resztek jedzenia, ale ten proces wpływa na trawienie i możesz poczuć się ciężki i wzdęty. Otręby pszenne produkowane masowo ze zboża rosnącego w ziemi o niskiej zawartości minerałów mają mało właściwości zdrowotnych.

Twoja alternatywa:

Zmień płatki owsiane na komosę, uzupełnij mlekiem migdałowym lub kokosowym, dodaj łyżkę nasion i owoców jagodowych.

Jogurt

Jogurt ze względu na zawartość probiotyków cieszy się opinią naturalnego leku na problemy trawienne. Naturalny jogurt to doskonałe źródło protein i wapnia, ale ma też swoje słabe strony. Eksperci wiążą jogurt z zaostrzonymi objawami alergii sezonowej. Uważa się także, że kazeina w nim zawarta zwiększa produkcję śluzu w organizmie. Jeśli uważasz, że możesz być nadwrażliwy na produkty nabiałowe, przejdź na dietę bez nabiału na 2 tygodnie i sprawdź, czy poczujesz się lepiej.

Twoja alternatywa:

Przerzuć się na jogurt kokosowy, robiony z mleczka. Istnieją też produkty nabiałowe wolne od soi i glutenu. Stanowią idealny wybór dla osób z nietolerancją pokarmową i obciążonymi leczeniem jelitami.

Ziemniaki

Ziemniaki są świetnym źródłem potasu i witaminy C, ale są uważane za warzywo o wysokim ładunku glikemicznym. Zawarta w nich skrobia jest szybko wchłaniana i podnosi poziom glukozy we krwi. Jej wysoki poziom zwiększa ryzyko cukrzycy 2 stopnia.

Twoja alternatywa:

Gotowane ziemniaki zastąp pieczonymi. Młode ziemniaki mają niższy indeks glikemiczny. Jedz je z białkiem, takim jak ryby czy mięso. Zróżnicuj dietę i spróbuj dyni jako alternatywy dla ziemniaków.

Masło orzechowe

To ulubione smarowidło w Anglii, ale na pewno nie jest zdrowe. Masło produkowane masowo jest pełne soli i niezdrowych tłuszczów trans. Co do samych orzechów, to akurat te ziemne uważane są za najmniej zdrowe ze względu na zawartość alfatoksyn. Panuje przekonanie, że alfatoksyny powodują stany zapalne

Twoja alternatywa:

Zastąp masło orzechowe surowym masłem migdałowym. Masło z orzechów brazylijskich ma wysoką zawartość protein, minerałów i witamin.

DIETA PRZECIWGRZYBICZA

Wiele osób zadaje pytanie czy kawę można z mlekiem, jeszcze inni pokazują zdjęcia niedozwolonych pokarmów …
Jeszcze raz w skrócie co można, a czego nie powinniśmy jeść …

Grzybica, inaczej nazywana drożdżycą lub kandydozą, jest chorobą wywołaną przez nadmierny rozwój drożdżaków. Najczęstszą przyczyną grzybic są drożdżaki z rodziny Candida. Spośród 200 znanych gatunków drożdżaków Candida tylko 15 określono mianem chorobotwórczych. Głównym patogenem chorobotwórczym, powodującym rozwój grzybicy w organizmie człowieka jest Candida albicans. W ostatnich latach wykrywa się jednak również inne gatunki wywołujące kandydozy, między innymi C. glabrata, C. tropicalis,       C. parapsilosis, C. krusi, charakteryzujące się, niestety, opornością na wiele dotychczasowych rodzajów farmakoterapii.

Wszystkie gatunki drożdżaków, w tym chorobotwórcze, pozostają w symbiozie z organizmem człowieka. Niestety, w niesprzyjających warunkach dochodzi do nadmiernej kolonizacji grzybów z rodzaju Candida i rozwoju grzybicy.

W zależności od lokalizacji grzybicy, wyróżniamy:
kandydozy powierzchniowe – rozwijające się na skórze i paznokciach oraz na błonach śluzowych wywołujące m.in. grzybicę jamy ustnej czy grzybicę pochwy;
kandydozy układowe – dotyczące jednego lub grupy narządów. Wyróżniamy grzybicę układu pokarmowego, grzybicę układu nerwowego, czy układu oddechowego;
kandydozy uogólnione – związane z obecnością patogennych grzybów we krwi, mogące wywołać nawet sepsę.

Przyczyny grzybicy

Grzyby Candida, tak jak wspomniano wcześniej, zaliczane są do naturalnej mikroflory błon śluzowych skóry, przewodu pokarmowego, układu moczowo-płciowego oraz oddechowego. U zdrowych ludzi nie wywołują one żadnych objawów chorobotwórczych. Jednak w niesprzyjających warunkach, jakimi jest zaburzenie homeostazy mikrobiologicznej oraz obniżenie odporności organizmu, dochodzi do nadmiernego, chorobotwórczego rozrostu grzybów.

Należy podkreślić, że większość przypadków grzybic jest zaliczana do zakażeń endogennych, gdyż pierwotnym źródłem kandydozy są grzyby bytujące w przewodzie pokarmowym. Rzadziej zdarzają się zarażenia od innego człowieka, chorującego na grzybicę oraz zarażenia w warunkach szpitalnych

Do głównych przyczyn rozwoju grzybicy zaliczamy między innymi:
-przyjmowanie leków immunosupresyjnych, antybiotyków, sterydów, leków zmniejszających wydzielanie soków żołądkowych, hormonoterapii;
-infekcje wirusowe i bakteryjne;
-niewyrównaną metabolicznie cukrzycę;
-nadczynność tarczycy;
-niewydolność nerek;
-niewydolność przytarczyc;
-zakażenie wirusem HIV;
-choroby nowotworowe oraz chemioterapię i radioterapię;
-zabiegi chirurgiczne, w szczególności w obrębie jamy brzusznej;
-nieprawidłowe odżywianie – dieta bogata w cukry proste oraz produkty mączne wysokoprzetworzone, a uboga w witaminy i minerały;
-nadmiar stresu, brak odpoczynku i odpowiedniej ilości snu;
-palenie papierosów oraz nadużywanie alkoholu;
-zanieczyszczenie środowiska, które ogólnie wpływa na obniżenie odporności organizmu;
-zaburzenia hormonalne: ciąża, karmienie piersią, menopauza;
-podeszły wiek.

Objawy grzybicy

W zależności od miejsca rozwoju nadmiernej, chorobowej ilości drożdżaków, obserwuje się różne objawy grzybicy.
W przypadku grzybicy jamy ustnej najczęściej pojawia się biały nalot na języku, zaczerwienienie i ból oraz zapalenie kącików ust. Zapalenie przełyku wywołane drożdżakiem Candida charakteryzuje się owrzodzeniami i bólem przy przełykaniu.
Objawy grzybicy przewodu pokarmowego są bardzo często niespecyficzne, co dodatkowo utrudnia rozpoznanie. Mogą pojawiać się biegunki lub zaparcia, nudności, wymioty, wzdęcia, bóle brzucha, brak apetytu, a nawet krwawienia z przewodu pokarmowego. Grzyby z rodzaju Candida mogą również przyczyniać się do pojawienia intensywnego odczynu rumieniowego oraz świądu odbytu.

Często w niesprzyjających warunkach u kobiet dochodzi do rozwoju grzybicy pochwy. Objawy to świąd i białe upławy, o wyglądzie przypominającym twaróg, czemu mogą towarzyszyć bóle warg sromowych i pochwy, dyskomfort w trakcie stosunku płciowego.
Kandydozy mogą rozwijać się także na skórze, dając sinoczerwone ogniska ze złuszczeniami, grudkami i krostkami.

Zdaniem niektórych naukowców, nadmierny rozrost grzybów w obrębie przewodu pokarmowego może doprowadzić do rozwoju tzw. „zespołu nadwrażliwości na Candida”.

Objawy chorobowe to między innymi:
-wzdęcia, biegunki lub zaparcia;
-zapalenie zatok;
-kichanie;
-w przypadku kobiet – nawracające zapalenie pochwy, napięcie przedmiesiączkowe o ciężkim przebiegu, a nawet nieregularne miesiączki;
-zaburzenia pamięci i koncentracji;
-depresja, zaburzenia lękowe;
-zmęczenie;
-ból głowy;
-rozdrażnienie.

Jak wygląda dieta przeciwgrzybicza?

Leczenie kandydoz zależy od formy i lokalizacji zakażenia, gatunku grzyba oraz stanu zdrowia chorującego. Terapia polega zazwyczaj na podaniu odpowiedniego leku oraz stosowaniu diety przeciwgrzybiczej. Należy podkreślić, że leczenie należy kontynuować przez pewien czas, nawet po ustąpieniu objawów, ponieważ grzybice mają tendencję do nawrotów.

Celem diety przeciwgrzybiczej jest likwidacja nadmiernej kolonizacji drożdżaka Candida poprzez regulację funkcjonowania flory jelitowej oraz poprawienie odporności organizmu. Zaleca się, aby dietę przeciwgrzybiczą stosować profilaktycznie, nawet po wyleczeniu zakażenia.

Podstawą diety przeciwgrzybicznej jest ograniczenie spożywania cukrów prostych oraz wszystkich produktów zbożowych, warzyw i owoców o wysokich indeksach glikemicznych. Jest to spowodowane faktem, że grzyby namnażają się dużo szybciej i łatwiej u osób stosujących dietę obfitującą w wyżej wymienione produkty.

Dieta przeciwgrzybicza – czego nie powinno się jeść?

W diecie przeciwgrzybicznej eliminacji podlegają:
wszystkie słodycze: batoniki, cukierki, czekolada, żelki, ciastka, chałwa, lody, kakao rozpuszczalne;

cukier_w_boreliozie

cukier i inne produkty uznawane za zdrowe, aczkolwiek zawierające cukier, czyli cukier trzcinowy nierafinowany, miód, syrop z agawy, syrop klonowy;

słodkie gazowane i niegazowane napoje;

dżem, masło czekoladowe, kisiel, budyń, galaretki z cukrem;

wszelkie produkty mączne na bazie białej, oczyszczonej mąki: białe pieczywo i bułki, rogale, chałki, słodkie bułki, pączki, ciasto francuskie, makaron, kluski, naleśniki, itp.;

kasza manna, płatki śniadaniowe (np. kukurydziane słodzone, musli crunch, musli z owocami kandyzowanymi, smakowa owsianka, płatki owsiane błyskawiczne);

ryż biały, mąka ryżowa, wafle ryżowe;

krakersy, chipsy, chrupki kukurydziane;

słodkie owoce, w szczególności banany i winogrona, owoce w słodkich syropach, owoce suszone i soki owocowe (ewentualnie dozwolone są soki wyciskane samemu lub soki jednodniowe);

ziemniaki, ostrożnie z takimi warzywami jak bób, kukurydza, zielony groszek, gotowana marchewka, gotowane buraki, gotowany seler, brukselka.

W niektórych przypadkach, przy bardzo uciążliwych grzybicach, zaleca się stosowanie diet niskowęglowodanowych z ograniczeniem cukru i również wszystkich produktów zbożowych.

Laktoza, czyli cukier mleczny, również sprzyja rozwojowi grzybicy, dlatego też podczas leczenia zakażenia z diety należy wyeliminować mleko.

Zaleca się także niespożywanie słodkich produktów mlecznych, takich jak jogurty owocowe, serki homogenizowane, gotowe desery typu puddingi, ryż lub kaszka na mleku i inne.

Ważnym elementem diety przeciwgrzybiczej jest unikanie produktów spożywczych, zawierających drożdże lub przy produkcji których użyto drożdży. Do tego typu produktów zaliczamy: piwo, wino, ocet, przetwory octowe, np. ogórki konserwowe, marynaty, musztarda, keczup, pieczywo drożdżowe.

Należy też pamiętać, że produkty takie jak „zupki chińskie, „gorące kubki”, niektóre przyprawy, sosy, mięsne wyroby garmażeryjne, chrupki, krakersy, chipsy zawierają ekstrakty drożdżowe, które częściej znane są pod nazwą glutaminian sodu. Jest to substancja powszechnie stosowana w przemyśle spożywczym jako wzmacniacz smaku, a otrzymywana jest w wyniku kontrolowanej autolizy drożdży piwowarskich lub piekarskich.

Podczas leczenia grzybicy należy też wyeliminować z diety sery i wędliny pleśniowe zawierające grzyby.

Dieta przeciwgrzybicza – co należy jeść?

W diecie przeciwgrzybiczej natomiast poleca się spożywanie jogurtów naturalnych, kefirów oraz maślanek, które zawierają naturalne bakterie zasiedlające przewód pokarmowy. Dostarczając te produkty ułatwiamy organizmowi odbudowę mikroflory jelitowej, a co za tym idzie, wspieramy organizm w walce z nadmierną kolonizacją grzybów.

ogorek_kieszony_w_diecie_boreliozy

Nieocenionymi produktami, których nie powinno zabraknąć w diecie przeciwgrzybiczej, są kapusta i ogórki kiszone, zawierające w dużej ilości bakterie kwasu mlekowego. Bakterie te przywracają prawidłową mikroflorę jelitową, wzmacniają na system odpornościowy oraz działają toksycznie na mikroorganizmy patogenne, w tym na drożdżaki. Zaleca się spożywanie kapusty kiszonej i ogórków kiszonych, nawet codziennie przede wszystkim w okresie jesienno-zimowym.

Doskonałe efekty w leczeniu grzybic uzyskuje się spożywając czosnek i jego preparaty. Czosnek pomaga w walce z bakteriami, wirusami oraz grzybami, a także stymuluje system odpornościowy. Należy tylko pamiętać, aby spożywać go zawsze po zmiażdżeniu, gdyż w ten sposób uwalnia się substancja, mająca działanie antybiotyczne.

Dieta przeciwgrzybicza a odporność organizmu

Tak jak wspomniano wcześniej, ważnym elementem walki z zakażeniem grzybami Candida jest poprawa odporności organizmu. W tym celu stosowana dieta powinna uwzględniać również stymulację układu immunologicznego do lepszej walki z wrogiem.

Codziennie menu powinno uwzględniać produkty bogate w cynk, selen, żelazo, zdrowe tłuszcze omega-3, witaminę C i witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, czyli A, D, E i K.

Bogatym źródłem cynku są pestki dyni oraz produkty pełnoziarniste, takie jak pieczywo razowe (najlepiej żytnie), kasza gryczana, brązowy ryż i pełnoziarnisty makaron. Źródłem cynku są również ryby morskie i owoce morza, które dodatkowo zawierają dobroczynne kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, poprawiające odporność. Zaleca się więc spożywanie minimum raz w tygodniu takich ryb jak łosoś, makrela, szprotki, sardynki i śledzie.

Kwasy tłuszczowe omega-3 można również znaleźć w olejach roślinnych, zwłaszcza w rzepakowym i oleju lnianym. Oleje te zaleca się stosować jako dodatek do sałatek i surówek. W tym miejscu należy również podkreślić, że zdrowa dieta powinna obfitować w warzywa, gdyż są one skarbnicą witamin, związków mineralnych i bioflawonoidów. Zaleca się, aby spożycie warzyw, najlepiej w formie surowej, wynosiło około 500-700 g codziennie.

Warto wspomnieć też o selenie, który poprawia funkcjonowanie układu immunologicznego i hamuje namnażanie drobnoustrojów chorobotwórczych. Poleca się spożywanie orzechów, zwłaszcza brazylijskich, bo jedna sztuka zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Selen znajdziemy również w rybach i owocach morza.
Ważna rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego człowieka odgrywa też żelazo. Bogata w ten pierwiastek jest wątróbka, chude czerwone mięso, jaja, kasza jęczmienna, kasza gryczana oraz chleb razowy.

Należy pamiętać, że zdrowa dieta, która wspomoże proces leczenia grzybicy, to dieta pozbawiona żywności wysokoprzetworzonej, naszpikowanej sztucznymi konserwantami, barwnikami i ulepszaczami smaku. Warto wybierać produkty naturalne z upraw i hodowli ekologicznych.

Suplementy diety w leczeniu grzybicy

Skuteczność leczenia grzybic, oprócz odpowiedniej farmakoterapii i dietoterapii, można poprawić stosując dodatkową suplementację, która przyspieszy proces walki organizmu z grzybami Candida.

Zaleca się stosowanie:

-probiotyków razem z prebiotykami – przywracają prawidłową mikroflorę jelitową, wzmacniają na nasz system odpornościowy oraz działają toksycznie na mikroorganizmy patogenne w tym na drożdżaki;
-kwasów omega-3;
-witaminę C;
-preparatów z cynkiem, selenem, chromem, magnezem;
-tabletki z wyciągiem z czosnku.

W ostatnich latach do łask wraca również ziołolecznictwo. Praktyka pokazuje, że stosowanie odpowiednich mieszanek ziołowych jest bardzo skuteczną walką z przeróżnymi dolegliwościami, w tym również z grzybicami.

opracowanie:
Gabinet dietoterapii Dietmed – dietetyka kliniczna

Artykuł źródło:
coachmag. co.uk